listovi5433cirN
latN
 
 
 
 
Web www.dijaspora.nu

Etnomat

Matvaror från hemlandet till din dörr!

Sverige utnyttjar inte den mänskliga resurs som de nya svenskarna utgör. Det gör inte heller deras hemland på något bra sätt. Trots att de nya svenskarna utgör nästan 15 % av befolkningen, finns det få exempel på att dessa driver företag som exporterar eller importerar produkter, mellan det land där man bor nu, och det land man kommer ifrån. I förra numret av Diaspora har vi berättat om ett bra exempel - Brovex Mekaniska AB med fabriker i Sverige och i Serbien. Den här gången handlar det om ett stort affärsområde – om webbshoppen som grundades i Malmö med siktet att leverera utländska matvaror till hela Sverige.    

Ahmet Özen

Ahmet Özen från Malmö föddes i Turkiet och kom till Sverige som barn i slutet av 80-talet. På den tiden var det inte möjligt för invandrare att hitta mat från hemlandet i svenska mataffärer. Under hans uppväxt började hans pappa, som ursprungligen var lärare i Turkiet, att sälja grönsaker på torget. Detta tillsammans med städning som första jobb, som icke svenskarna kan fixa och fixa själva i Sverige. Senare öppnade Ahmets föräldrar en matbutik i Sverige. De kallade den Özen All-frukt. Familjen försökte och lyckades specialisera sig på att sälja matvaror från utlandet, först och främst från Turkiet. Özen All-frukt har idag en butiksyta på 3500 kvm och totalt 7000 kvm lager och partihandel i Malmö. Idag jobbar Ahmet som konsult på H2H Consulting AB, som hjälper folk att starta, utveckla och driva företag inom olika områden. Detta företag stöder och utvecklar Etnomat.

Så småningom blev butiken Özen All-frukt känt i Malmö och människor reste från andra delar av Skåne till Malmö bara för att handla mat i denna butik. Intresset för matvaror från utlandet visade sig bli en god affär, inte bara från Turkiet. 

- Malmö och de större städerna i Sverige har ett brett utbud av matvaror, säger Ahmet Özen till Diaspora. Det saknas i mindre städer, och han tillägger att han under en lång tid funderat på att skapa en plattform, från vilken alla människor skall kunna hitta det efterlängtade hemlandets matvaror. Dessutom har svenskarna ett stort intresse för mat från andra delar av världen, och denna plattform skulle kunna fungera som en tillgång för den som inte kan hitta något i den vanliga och stora butiken, säger Özen.

Den webbshop som han talar om, är en flerspråkig verkligen välbyggd hemsida på svenska, arabiska, turkiska, engelska och serbiska. Tack vare alternativet på det serbiska språket vände sig Diaspora till Etnomat med frågan på vilket sätt webbshoppen fungerar.

- Affärsidén bakom Etnomat baserar sig på att i första hand leverera ”torrvaror” till alla platser i Sverige, dit det går att skicka brev. Därför har vi ett samarbete med Postnord, som är ett företag, som ägs av bland annat Posten i Sverige. Våra kunder skall erbjudas bra betalalternativ, och kunna få varorna ända fram till dörren, oavsett var de bor i Sverige. I framtiden är målet att även erbjuda färskvaror och frysvaror, som kött, mejeriprodukter, frukt & grönsaker. Etnomat förlitar sig på Özen Allfrukts lager och sortiment även om det inte finns några formella ägarkopplingar mellan företagen.

Det sortiment som vi börjar med idag är de varukategorier som vi känner oss bekanta med. Nästa steg är att utveckla Balkan-ländernas kategorier med fler produkter. Sedan kommer Mellanöstern, Östasien, Afrika och Sydamerika. Vårt mål är att kunna erbjuda mer än 10000 artiklar från alla kontinenter i världen när vi är i full drift. Målet det närmsta året är att komma upp i 5-6000 artiklar.

Vi kommer även att gå ut med förfrågningar till våra kunder med jämna mellanrum, för att fråga vilka produkter de skulle vilja handla hos oss, säger Etnomats grundare Ahmet Özen, till Diaspora.

Läs mer: